
CONSEIL
DE L’EUROPE

COUNCIL
OF EUROPE

COUR EUROPÉENNE DES DROITS DE L’HOMME

EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS  
 

 

 

 

THIRD SECTION 

 

 

 

CASE OF MONNAT v. SWITZERLAND 

 

(Application no. 73604/01) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

JUDGMENT 

 

 

 

STRASBOURG 

 

21 September 2006 

 

 

FINAL 
 

21/12/2006 
 

 





 MONNAT v. SWITZERLAND JUDGMENT 1 

In the case of Monnat v. Switzerland, 

The European Court of Human Rights (Third Section), sitting as a 

Chamber composed of: 

 Boštjan M. Zupančič, President, 

 John Hedigan, 

 Luzius Wildhaber, 

 Lucius Caflisch, 

 Corneliu Bîrsan, 

 Alvina Gyulumyan, 

 Egbert Myjer, judges, 

and Vincent Berger, Section Registrar, 

Having deliberated in private on 31 August 2006, 

Delivers the following judgment, which was adopted on that date: 

PROCEDURE 

1.  The case originated in an application (no. 73604/01) against the Swiss 

Confederation lodged with the Court under Article 34 of the Convention for 

the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms (“the 

Convention”) by a Swiss national, Mr Daniel Monnat (“the applicant”), on 

13 June 2001. 

2.  The applicant was represented by Mr C. Poncet, a lawyer practising in 

Geneva. The Swiss Government (“the Government”) were represented by 

their Agent, Mr P. Boillat, former Deputy Director of the Federal Office of 

Justice in charge of the Human Rights and Council of Europe Section. 

3.  On 26 October 2004 the Court decided to give notice of the 

application to the Government. Under the provisions of Article 29 § 3 of the 

Convention, it decided to examine the merits of the application at the same 

time as its admissibility. 

THE FACTS 

I.  THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE 

4.  The applicant was born in 1951 and lives in Geneva. 

5.  He is a journalist with the Swiss Radio and Television Company. At 

the material time he was responsible for the current affairs programme 

Temps présent (“Present tense”). 

6.  On 6 and 11 March 1997, as part of that programme, the Swiss Radio 

and Television Company broadcast on its channel for French-speaking 



2 MONNAT v. SWITZERLAND JUDGMENT 

Switzerland (TSR – Télévision suisse romande) a report by the applicant 

entitled “Switzerland’s lost honour”, concerning Switzerland’s position 

during the Second World War. 

The report began by discussing the history of Switzerland during the 

Second World War, as supposedly experienced by the people at the time 

and taught for many years in schools. Switzerland had been portrayed as a 

brave country which, despite its neutrality, had been on the side of 

democracy and thus of the Allies. After this recounting of the “myth”, the 

journalist stated: “There has been a somewhat rude awakening.” The 

programme continued with severe criticism of Switzerland’s position by 

prominent figures and with contrasting opinions of Swiss citizens who had 

lived through the war. The journalist said that historians had made efforts to 

uncover a significant part of the truth. The programme then described the 

attitude of Switzerland and its leaders, emphasising their alleged affinity 

with the far right and their inclination towards rapprochement with 

Germany. This was followed by an analysis of the question of anti-

Semitism in Switzerland and of the country’s economic relations with 

Germany, focusing on the laundering of Nazi money by Switzerland and on 

the role of Swiss banks and insurance companies in the matter of unclaimed 

Jewish assets. 

7.  The programme provoked objections from groups of citizens, who 

filed complaints under section 4 of the Federal Radio and Television Act 

(see paragraph 19 below) with the Independent Complaints Authority for 

Radio and Television (“the Complaints Authority”). 

8.  In the course of its investigation into the complaints, the Complaints 

Authority interviewed two historians. It subsequently upheld the complaints 

on 24 October 1997 and asked the Swiss Radio and Television Company to 

inform it, within ninety days of being notified of its decision, of the 

measures taken to redress the breach it had found, in accordance with 

section 67(2) of the Federal Radio and Television Act (see paragraph 20 

below). 

9.  The Swiss Radio and Television Company appealed against the 

decision. 

10.  On 1 December 1998 the Federal Court allowed the appeal, holding 

that there had been a breach of the right to a hearing, quashed the decision 

appealed against and referred the case back to the Complaints Authority for 

a fresh decision. 

11.  On 27 August 1999 the Complaints Authority, after holding a 

hearing with the parties in private, again upheld the citizens’ complaints. 

It observed that “where the events in issue are part of history, their 

presentation by journalists is bound to involve difficulties. Witnesses are 

increasingly rare. Certain aspects of the social context that might have 

explained the conduct of the time become blurred ...” 



 MONNAT v. SWITZERLAND JUDGMENT 3 

The Complaints Authority held that the programme had breached the 

broadcasting regulations deriving from section 4 of the Federal Radio and 

Television Act, by which current affairs programmes were bound by a duty 

to report objectively in such a way as to reflect the plurality and diversity of 

opinion. It pointed out that the second subsection of section 4 also provided 

that personal views should be identifiable as such. The Complaints 

Authority accordingly found against the Swiss Radio and Television 

Company, requesting it to indicate the measures taken to redress the breach, 

in accordance with section 67 of the Federal Radio and Television Act. 

12.  On 10 January 2000 the Swiss Radio and Television Company, the 

applicant and a historian who had been involved in the report applied to the 

Federal Court to have the decision of 27 August 1999 set aside. 

13.  In a judgment of 21 November 2000 (served on 15 December), the 

Federal Court declared the application inadmissible in respect of the 

applicant on the ground that, although he had produced the report, he was 

not entitled to take part in the proceedings since he was not personally a 

victim of the decision of 27 August 1999. 

14.  In respect of the Swiss Radio and Television Company, the Federal 

Court considered the application on the merits. It held that, although 

politically committed journalism was not prohibited in itself, it should be 

identifiable as such. In the present case the journalist had conveyed his 

support for one particular viewpoint through harsh criticism. In short, the 

Federal Court did not object to the programme’s content but rather to the 

fact that the method used, namely politically committed journalism, had not 

been identified as such. It pointed out that journalism of that nature was 

subject to particularly stringent rules of diligence, which the programme had 

not observed. The journalist should have informed viewers that the report 

was not presenting an indisputable truth but rather one possible 

interpretation of relations between Switzerland and Germany. The Federal 

Court accordingly dismissed the Swiss Radio and Television Company’s 

application. The relevant parts of the judgment read as follows: 

“5.  (b)  ... 

The impugned programme concerns a historical subject – Switzerland’s position 

during the Second World War – which has returned to prominence on account of the 

issue of unclaimed assets. By broadcasting a programme on a matter of public debate, 

the Swiss Radio and Television Company was performing the role assigned to it, and 

it has rightly not been criticised on that account. Because of its historical aspect, the 

programme in issue was faced with a problem regarding sources: witnesses to the 

events recounted are becoming increasingly rare and certain elements that might have 

explained the conduct of the time are becoming blurred, as was noted in the decisions 

complained of. Accordingly, the explanation of historical facts relies on hypotheses 

that may serve as a basis for the construction of theories. In such circumstances, 

journalists must test their hypotheses and, where appropriate, adjust them, even if they 

are not expected to reveal an absolute truth. They must abide by the rules of 

journalistic diligence. Accordingly, in this context they must, in particular, indicate 



4 MONNAT v. SWITZERLAND JUDGMENT 

any persisting doubts, point out contradictions between witness accounts and mention 

the differing interpretations supported by some historians. On account of its topical 

nature, the programme in issue contributes to a debate and may be described as 

politically committed journalism in the sense referred to above. It has to satisfy 

particularly stringent requirements of journalistic diligence since it expresses criticism 

that may be especially painful. It is necessary to assess whether the rules of diligence 

applicable in the present case have been complied with, bearing in mind that such an 

assessment must take into account the situation obtaining at the time when the 

impugned programme was broadcast. 

6.  (a)  The impugned programme, entitled ‘Switzerland’s lost honour’, begins by 

discussing the history of Switzerland during the Second World War, as supposedly 

experienced by the people at the time and taught for many years in schools. 

Switzerland had been depicted as a small, brave country which had resisted the 

demoniac forces of Nazism. Despite being neutral, in their hearts the Swiss had been 

on the side of democracy, in other words the Allies. They had deterred the Nazis from 

attacking them through their determination to resist, if necessary with the help of the 

Réduit, a kind of impregnable fortress in the Alps. They had displayed generosity by 

welcoming more than 230,000 people who had fled the extermination camps and by 

temporarily receiving child war victims. Switzerland had introduced banking secrecy 

so that Jews could store their savings safely in the country. After this recounting of the 

‘myth’, the journalist states: ‘There has been a somewhat rude awakening.’ The 

programme continues with severe criticism of Switzerland’s position during the 

Second World War by prominent figures – most of them Jewish – and with 

contrasting opinions of Swiss citizens who lived through the period and young people 

who know about it only through the ‘myth’. The journalist then asserts that in the past 

twenty-five years, historians studying the period have uncovered a significant part of 

the truth. Next, the programme describes the attitude of Switzerland, and in particular 

its political and military leaders, during the Second World War, emphasising their 

alleged affinity with the far right and their inclination towards rapprochement with 

Germany. The question of Swiss anti-Semitism is then examined, along with the 

economic and financial relations between Switzerland and Germany. The programme 

alleges that the Réduit served Germany’s economic interests and focuses on the 

laundering of Nazi money by Switzerland and on the role of Swiss banks and 

insurance companies in the matter of unclaimed Jewish assets. The journalist 

concludes by saying: ‘The experts of the Volcker Commission and the historians of 

the Bergier Commission will no doubt confirm that the Swiss political and economic 

elite in this difficult period adapted to the circumstances rather too well. Their biggest 

mistake was probably their failure to acknowledge and come to terms with that 

attitude after the war; to acknowledge that the Swiss were not heroes but normal 

people caught up in events, who succeeded in taking advantage, for themselves and 

their descendants, of the most appalling global crisis of the twentieth century.’ 

(b)  The Complaints Authority, which did not criticise the content of the programme 

in issue, found that the Swiss Radio and Television Company had breached section 4 

of the Federal Radio and Television Act by using a method, described as politically 

committed journalism in the decisions under review, which had not allowed viewers 

to form their own opinion. The company had not observed the principles of 

journalistic diligence since it had never suggested that there were differing views 

among the historians who had distanced themselves from the ‘myth’ that had built up 

with regard to Switzerland’s position during the Second World War. 



 MONNAT v. SWITZERLAND JUDGMENT 5 

(c)  The Swiss Radio and Television Company disputes that the programme in issue 

can be regarded as politically committed journalism, which is subject to particularly 

stringent rules of diligence. It argues that, in any event, the programme complied with 

such rules. The company also complains of a misuse of discretionary power. It 

accuses the relevant authority of having reaffirmed the conclusions of its decisions of 

24 October 1997 despite the fact that the additional investigation had virtually 

demolished the reasoning on which they were based, and of having acted arbitrarily 

by assuming the role of the ultimate authority on historical science. 

7.  (a)  As the Complaints Authority noted, the programme in issue sets the ‘myth’ 

against the ‘truth’ which historians have brought to light, without indicating the 

disagreements existing between them. In various spheres, such as the basis of 

Switzerland’s economic relations with Nazi Germany, the purpose of the Réduit or the 

explanation of Switzerland’s independence, it makes no reference to differing views, 

despite the fact that opinion on these matters is far from unanimous, as the Complaints 

Authority showed. Similarly, the decisions under review observe that the programme 

in issue merely provides one explanation for the conduct of a prominent figure such as 

General Guisan, without mentioning that there are other explanations that are just as 

valid, if not more so. 

While accusing the Swiss authorities, at least implicitly, of having deceived the 

population for some fifty years with a ‘myth’, the impugned programme, without 

admitting as much, also gives its own interpretation which is no less categorical. This 

impression is, moreover, reinforced by interviews, in which ordinary men and women 

who lived through the events under discussion defend the ‘myth’, expressing their 

emotions with varying degrees of articulacy, while historians, who are expected to 

have a rigorous grasp of their subject, provide the ‘truth’. As the Complaints 

Authority rightly pointed out, the programme in issue ridicules the wartime generation 

by showing recollections that are incorrect or exaggerated or convey a misplaced 

sense of self-satisfaction, contrasting with the cold logic of the historians. This leaves 

the impression that the interpretation put forward in the programme is corroborated by 

all specialists and thus reflects the sole historical truth. There is therefore a risk that 

one myth might be replaced by another, and only the observance of strict rules of 

journalistic diligence can prevent such a lapse. Furthermore, the programme does not 

always place the events it describes in their historical context as precisely as is 

desirable. It takes insufficient account of certain important aspects (for example, the 

threats Switzerland faced as a result of being surrounded by the Axis powers, and the 

position of other neutral or even Allied powers) for viewers to be able to form an 

opinion, or plays down their significance. Lastly, it does not always enable facts to be 

distinguished from comment (see the speech given on 7 May 1995 by Kaspar 

Villiger). 

(b)  The Swiss Radio and Television Company wrongly asserts that the Complaints 

Authority should have had regard to its programmes as a whole in assessing whether 

the diversity of opinions among historians had been reflected. It refers in that 

connection to the special programme of 19 February 1997 on General Guisan, 

‘Switzerland in torment’, and the debate broadcast on 21 May 1997, ‘Switzerland – 

neutral or cowardly’; in addition, it announces that the programme in issue will be 

followed up in the light of the findings of the commissions set up by the Federal 

Council. It must be noted, however, that the impugned programme appears to be self-

contained. It does not refer to the previous programme of 19 February 1997 or to the 

subsequent one of 21 May 1997. Furthermore, these three programmes were not 

advertised by the Swiss Radio and Television Company as forming a coherent whole, 



6 MONNAT v. SWITZERLAND JUDGMENT 

and viewers of the programme in issue could not have suspected that it was part of a 

series, if indeed it was. 

(c)  The impugned programme adopts an extremely critical approach towards 

Switzerland’s position during the Second World War, as is legitimate. However, it 

neglects to mention that it is not revealing ‘the truth’ but one of several different 

interpretations of relations between Switzerland and Germany during that period. 

Accordingly, viewers are not provided with all the material enabling them to form 

their own opinion. Furthermore, the programme in issue lacks objectivity and 

transparency in that it never mentions either the existence or the essence of other 

interpretations of Switzerland’s position during the Second World War, whereas the 

version it presents is not unanimously supported by historians. 

The Complaints Authority emphasised the cultural role assigned to the Swiss Radio 

and Television Company, the autonomy it enjoys and the conflicts that may arise 

between these two aspects. On that basis, it reached the conclusion that the 

programme in issue had not breached section 3(d) of the Federal Radio and Television 

Act. The Complaints Authority then referred to the principles applicable to the 

provision of information, laying particular emphasis on the principle of journalistic 

diligence. It pointed out the difficulties inherent in programmes dealing with historical 

subjects. It also gave a precise definition of its power of review. Having thus 

delimited the scope of its intervention, the Complaints Authority undertook an 

analysis of the impugned programme. It examined the programme’s structure and the 

method used to present the subject. In addition, it conducted research into whether the 

diversity of views had been reflected with sufficient accuracy. Following a thorough 

examination, the Complaints Authority found that the programme in issue had 

breached section 4 of the Federal Radio and Television Act. The Complaints 

Authority did not exceed or misuse its discretionary power. Indeed, it remained within 

the scope of the powers conferred on it, being precluded, as it emphasised itself, from 

stating a position on historical events and their interpretation or on the validity of the 

views expressed by the historians appearing on the programme in question. Its 

criticisms of the Swiss Radio and Television Company, moreover, do not concern the 

content of the programme but solely the manner in which it presented Switzerland’s 

position during the Second World War to viewers. In the final analysis, the 

Complaints Authority cannot be criticised for finding, in accordance with federal law, 

that the programme in issue breached section 4 of the Federal Radio and Television 

Act, by which Article 55 bis, paragraph 2, of the former Constitution is given 

statutory expression. 

Moreover, it is not surprising that the Complaints Authority should have reached the 

same conclusions as in its previous decisions of 24 October 1997. The additional 

investigations made it possible to clarify some points regarding the content of the 

impugned programme, without having any bearing on its form or style. 

(d)  The Swiss Radio and Television Company is also wrong to complain that its 

independence has been undermined (freedom of opinion, of the media and of science). 

It overlooks the fact that the freedom it enjoys is not absolute but is limited by 

section 4 of the Federal Radio and Television Act, which the Complaints Authority is 

required to apply. The Complaints Authority’s review of compliance with that 

provision cannot therefore in itself undermine the company’s independence. 

8.  (a)  The Swiss Radio and Television Company alleges that the decisions 

complained of infringe Article 10 of the European Convention on Human Rights 



 MONNAT v. SWITZERLAND JUDGMENT 7 

(ECHR). This provision guarantees freedom of expression, which includes freedom to 

hold opinions and to receive and impart information and ideas (Article 10 § 1 ECHR). 

This freedom is not absolute (Article 10 § 2 ECHR). 

(b)  According to the case-law, restrictions on the freedom of expression enshrined 

in this provision are acceptable if they are prescribed by law, based on a legitimate 

aim under Article 10 § 2 ECHR and necessary in a democratic society to achieve that 

aim (see the unreported judgment of 12 January 1996 in the case of B. v. Direction 

générale de l’Entreprise des PTT suisses, point 3 (b)). 

Furthermore, with regard to freedom of expression, Article 10 ECHR does not 

guarantee any greater protection than unwritten constitutional law (ATF [Judgments 

of the Swiss Federal Court] 119 Ia 71, point 3a, p. 73, 505, point 3a, p. 506; 117 Ia 

472, point 3b, p. 477). The Federal Court has also pointed out that Article 10 ECHR 

does not afford more extensive protection than section 5 of the Federal Radio and 

Television Act to broadcasters – in so far as they are entitled to rely on it. The 

freedom it affords to receive and impart information and ideas without interference by 

public authority includes the freedom of radio and television broadcasting, but this 

freedom is not unlimited (ATF 122 II 471, point 4b, p. 479). 

(c)  The Swiss Radio and Television Company’s complaint must be dismissed. The 

Complaints Authority’s criticisms of the company pursue a legitimate aim under 

Article 10 § 2 ECHR, since they seek to protect the right of viewers to receive 

objective and transparent information. 

9.  In the light of the foregoing, the applications must be refused in so far as they are 

admissible.” 

15.  In a letter of 26 February 2001, the Swiss Radio and Television 

Company informed the Complaints Authority of the measures taken in 

accordance with section 67(2) of the Federal Radio and Television Act as a 

result of the Complaints Authority’s decision of 27 August 1999, upheld by 

the Federal Court in its judgment of 21 November 2000. 

“... Further to this procedure, two preliminary remarks must be made. As a result of 

the procedure conducted in 1999 by the Complaints Authority following the Federal 

Court’s judgment of 1 December 1998, the Swiss Radio and Television Company had 

the opportunity to put forward its point of view and no factual errors could be 

identified in the programme in question (see also the Federal Court’s judgment of 

21 November 2000, p. 15), since the criticisms no longer related to the content of the 

programme ... In addition ... the Complaints Authority emphasised the critical 

function that broadcasters, by their very nature, are also required to perform (as the 

Federal Court also confirmed in its judgment of 21 November 2000, p. 14) and the 

difficulty inherent in the genre of programmes on historical subjects ... 

Further to the decisions by your authority, as upheld by the Federal Court, we 

hereby give you formal notice of the following measures taken in accordance with 

section 67, subsection (2), of the Federal Radio and Television Act, as instructed in 

your decisions ...: 

1.  The decisions have been communicated to the News Editors’ Conference, which 

has taken note of them. 



8 MONNAT v. SWITZERLAND JUDGMENT 

2.  The Conference has drawn attention to the manner in which sensitive subjects of 

a highly emotive nature are to be dealt with and to the need to take into account the 

public impact, using as an example the procedure and decisions in question here. 

... 

4.  It has also been specifically agreed that in the coverage of sensitive subjects, as 

in the programme in question, where there are ‘differing views’ among historians or 

other participants (see the Federal Court’s judgment of 21 November 2000, pp. 12-13, 

and the Authority’s decisions, paragraphs 8.5 and 8.11), such differences are to be 

appropriately indicated, although, as the Authority itself states in its decisions 

(paragraph 8.4), this does not require the ‘tiniest nuances ... to be taken into account’. 

5.  Lastly, the decisions have been incorporated into all the Swiss Radio and 

Television Company’s training courses ...” 

16.  In its reply of 26 March 2001, the Complaints Authority stated that it 

found the measures taken to be adequate and would no longer propose 

taking the measures referred to in section 67(3) of the Federal Radio and 

Television Act. It thereby declared the procedure closed. 

17.  On 10 May 2001 the competent bailiff of the city of Geneva drew up 

an official report attesting that the broadcast had been “placed under a legal 

embargo and that as a result it [was] not possible to obtain a copy of it from 

the TSR sales department or from any European or foreign television 

channel”. 

II.  RELEVANT DOMESTIC LAW 

A.  The Federal Constitution 

18.  Article 93 of the Federal Constitution provides: 

Article 93: Radio and television 

“1.  Legislation on radio and television and on other forms of transmission of 

productions and information via public telecommunications services shall fall within 

the jurisdiction of the Confederation. 

2.  Radio and television shall contribute to education and cultural development, to 

the free formation of opinion and to entertainment. They shall take into account the 

particularities of the country and the requirements of the cantons. They shall portray 

events accurately and provide a fair reflection of the diversity of opinions. 

3.  The independence of radio and television and autonomy in programming shall be 

guaranteed. 

4.  The position and role of other media, in particular the press, shall be taken into 

account. 



 MONNAT v. SWITZERLAND JUDGMENT 9 

5.  Complaints about programmes may be submitted to an independent authority.” 

B.  The Federal Radio and Television Act 

19.  Section 4 of the Federal Radio and Television Act of 21 June 1991 

provides: 

Section 4: Principles applicable to the provision of information 

“(1)  Programmes shall portray events accurately. They shall fairly reflect the 

plurality of events and the diversity of opinions. 

(2)  Personal views and comments must be identifiable as such.” 

20.  Sections 58 to 67 of the Act govern the Complaints Authority. They 

provide, in so far as relevant: 

Section 58: Composition, status 

“(1)  The Federal Council shall appoint an authority responsible for examining 

complaints ..., composed of nine members discharging their duties as a secondary 

activity ... 

(2)  The Complaints Authority shall rule on complaints concerning radio and 

television programmes transmitted by Swiss broadcasters. 

(3)  In performing its duties, the Complaints Authority shall not be bound by any 

instructions from the Federal Assembly, the Federal Council or the federal 

administration. 

...” 

Section 62: Complaint 

“(1)  Within thirty days from the submission of the written opinion ..., a complaint 

about the programme in question may be submitted in writing to the Complaints 

Authority. The opinion of the mediation body must be attached to the complaint. 

(2)  The complaint must give a brief indication of the nature of the alleged breach of 

the regulations on broadcasting as set out in this Act, in the provisions on its 

implementation or in the licence.” 

Section 67: Administrative measures 

“(1)  If the supervisory authority finds a breach of the regulations, it may: 

(a)  order the licence-holder to redress the breach or to take measures to prevent any 

further recurrence; the licence-holder shall inform the authority of the measures taken; 



10 MONNAT v. SWITZERLAND JUDGMENT 

(b)  require the licence-holder to forfeit any unlawful financial benefit to the 

Confederation; 

(c)  propose that the Department restrict, suspend or revoke the licence or subject it 

to further conditions. 

(2)  If the Complaints Authority finds a breach of the regulations, it shall inform the 

broadcaster. Within an appropriate period, the broadcaster shall take measures to 

redress the breach and to prevent any further recurrence. It shall inform the 

Complaints Authority of the arrangements made. 

(3)  If the broadcaster has not made sufficient arrangements within an appropriate 

period, the Complaints Authority may propose that the Department take the measures 

provided for in subsection (1)(c) above.” 

21.  Sections 70 to 73 concern punitive measures. Section 70 provides, in 

so far as relevant to the present case: 

Section 70: Penalties 

“(1)  A fine of up to 5,000 francs shall be imposed on anyone who: 

... 

(c)  seriously or repeatedly breaches the regulations on broadcasting as laid down 

in international agreements, in this Act or the provisions on its implementation, or in 

the licence, provided that the Complaints Authority seeks such a penalty. 

... 

(4)  In less serious cases, the offender may be exempted from the penalty referred to 

in subsection (1) above.” 

THE LAW 

I.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION 

22.  The applicant alleged that the Swiss legislation on supervision of 

broadcasting and the Complaints Authority’s decision of 27 August 1999, as 

upheld by the Federal Court on 21 November 2000, had hindered the 

exercise of his freedom of expression as guaranteed by Article 10 of the 

Convention, which provides: 

“1.  Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include 

freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without 

interference by public authority and regardless of frontiers. This Article shall not 



 MONNAT v. SWITZERLAND JUDGMENT 11 

prevent States from requiring the licensing of broadcasting, television or cinema 

enterprises. 

2.  The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, 

may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are 

prescribed by law and are necessary in a democratic society, in the interests of 

national security, territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder or 

crime, for the protection of health or morals, for the protection of the reputation or 

rights of others, for preventing the disclosure of information received in confidence, 

or for maintaining the authority and impartiality of the judiciary.” 

A.  Admissibility 

1.  The parties’ submissions 

(a)  The Government 

23.  The Government rejected as wholly erroneous and unfounded the 

applicant’s argument that the Complaints Authority’s decision of 27 August 

1999 had effectively amounted to an absolute and permanent ban on 

dissemination of his work in any form in the future. They further maintained 

that under section 67 of the Federal Radio and Television Act (see 

paragraph 20 above), the Complaints Authority was empowered only to 

make findings and could not impose any kind of penalty. It was limited to 

establishing whether the programme in issue had breached broadcasting 

regulations and, if so, informing the broadcaster, which was then required to 

take measures to redress the breach and prevent any recurrence. 

24.  The Government further submitted that the “legal embargo” which 

appeared to have been imposed on the video recording of the programme in 

question had not resulted in any way from the decisions of the Complaints 

Authority or the Federal Court and accordingly could not engage the 

Government’s responsibility. 

The Government also took the view that in the instant case the 

supervisory procedure for television and radio programmes had been 

instituted solely in respect of the Swiss Radio and Television Company as 

the licence-holder and the broadcaster of the programme in issue. The 

finding of a breach of the licence was therefore directed solely at the 

company as the broadcaster. 

25.  The Government further pointed out, as the Federal Court had, that 

the applicant, as a journalist, could not incur personal liability but was under 

the authority of his employer, the Swiss Radio and Television Company. On 

that account, they were convinced that the applicant had been mistaken in 

referring to section 70 of the Federal Radio and Television Act (see 

paragraph 21 above). They pointed out that his reference to that provision 

was entirely irrelevant since it had not been applied in his case, it had 



12 MONNAT v. SWITZERLAND JUDGMENT 

remained a dead letter since the entry into force of the Federal Radio and 

Television Act in 1992 and, moreover, there were plans to repeal it when 

the Act was next amended. 

26.  In conclusion, the Government submitted that the complaint under 

Article 10 should be declared inadmissible since the applicant was not a 

“victim” within the meaning of Article 34. 

(b)  The applicant 

27.  The applicant disputed the Government’s submissions. He was 

persuaded that the measures taken against him had indeed amounted to 

“blacklisting” him and imposing a de facto and de jure ban on the 

programme in issue. In support of that argument, he referred to the official 

report drawn up by the competent Geneva bailiff on 10 May 2001, which 

stated that the programme had been placed “under a legal embargo”. 

28.  The applicant was convinced that the legal consequences he now 

faced were the direct result of the proceedings before the Federal Court. In 

that connection he questioned whether the Swiss Radio and Television 

Company was really independent, in particular because the appointment of 

its director had to be approved by the Federal Government and most of its 

resources came from a federal tax known as the “licence fee”. 

29.  As to the contention that, as a journalist, he could not incur personal 

liability, the applicant pointed out that under Swiss law persons employed 

as journalists could incur “civil” liability (Articles 41 et seq. of the Code of 

Obligations and Article 28 of the Civil Code) or “criminal” liability for 

defamation (Article 173 of the Criminal Code). 

2.  The Court’s assessment 

30.  The Court reiterates that it falls first to the national authorities to 

redress any alleged violation of the Convention. In this regard, the question 

whether an applicant can claim to be the victim of the violation alleged is 

relevant at all stages of the proceedings under the Convention (see 

Karahalios v. Greece (no. 1), no. 62503/00, § 21, 11 December 2003, and 

Malama v. Greece (dec.), no. 43622/98, 25 November 1999). 

31.  The word “victim” in the context of Article 34 of the Convention 

denotes the person directly affected by the act or omission in issue, the 

existence of a violation of the Convention being conceivable even in the 

absence of prejudice (see Brumărescu v. Romania [GC], no. 28342/95, § 50, 

ECHR 1999-VII). An applicant cannot claim to be a “victim” within the 

meaning of Article 34 of the Convention unless he is or has been directly 

affected by the act or omission in question or runs the risk of being directly 

affected by it (see Otto-Preminger-Institut v. Austria, 20 September 1994, 

§ 39, Series A no. 295-A, and Norris v. Ireland, 26 October 1988, §§ 30 et 

seq., Series A no. 142). It is not therefore possible to claim to be the 

“victim” of an act which is deprived, temporarily or permanently, of any 



 MONNAT v. SWITZERLAND JUDGMENT 13 

legal effect (see Benamar and Others v. France (dec.), no. 42216/98, 

14 November 2000). The Convention does not institute for individuals a 

kind of actio popularis for its interpretation and thus does not permit 

individuals to complain against a law in abstracto simply because they feel 

that it contravenes the Convention (see Norris, cited above, § 30, and Klass 

and Others v. Germany, 6 September 1978, § 33, Series A no. 28). 

32.  Turning to the circumstances of the present case, the Court considers 

that, in so far as the applicant intended to complain that the supervision of 

broadcasting under the Federal Radio and Television Act was inappropriate, 

this complaint must be dismissed since it is directed in abstracto at general 

legal arrangements alleged to be in breach of the Convention. 

33.  On the other hand, the Court observes that the competent Geneva 

bailiff certified on 10 May 2001 that it was no longer possible to purchase a 

copy of the programme in issue, either from TSR or from other European 

television channels, since it had been placed under a “legal embargo”. The 

Court is not satisfied by the Government’s argument that the “legal 

embargo” to which the video recording of the programme was subject did 

not result in any way from the Complaints Authority’s decision, as 

subsequently upheld by the Federal Court. In this connection, it observes 

that the official report dated 10 May 2001 was issued only a few months 

after the Federal Court, in its judgment of 21 November 2000, had endorsed 

the Complaints Authority’s decision of 27 August 1999 upholding the 

citizens’ complaints. In the Court’s opinion, there is clearly both a temporal 

and a material connection between the Swiss authorities’ allowing the 

complaints and the suspension of sales of the applicant’s report. 

It follows that the applicant, as the maker of the product in question, was 

directly affected by the suspension of its sale and that at that time he could 

therefore claim to be the “victim” of a violation of the Convention, since 

even an act that has only temporary legal effects may be sufficient for an 

applicant to be recognised as a “victim” (see Benamar and Others, cited 

above). Accordingly, the Court is not required to ascertain whether the ban 

on the report is still in place, in the absence of any evidence from the 

Government as to when the embargo was lifted. 

It should also not be overlooked that the upholding of complaints which 

were, admittedly, directed against the applicant’s employer but concerned a 

programme that he had made could have a significant impact on his job 

security as a journalist (see, mutatis mutandis, Groppera Radio AG and 

Others v. Switzerland, 28 March 1990, § 49, Series A no. 173). 

34.  In conclusion, the Court considers that the applicant can claim to be 

the victim of the alleged violation. 

It follows that this complaint is not manifestly ill-founded within the 

meaning of Article 35 § 3 of the Convention. The Court notes, moreover, 

that the complaint is not inadmissible on any other grounds. It must 

therefore be declared admissible. 



14 MONNAT v. SWITZERLAND JUDGMENT 

B.  Merits 

1.  Whether there has been interference 

35.  The Government submitted, essentially for the same reasons they 

had advanced in relation to the question of “victim” status, that the act or 

omission in issue had not amounted to interference with the applicant’s 

freedom of expression. 

36.  The Court observes that, in so far as the applicant intended to 

complain of the inappropriate nature of broadcasting supervision, this 

complaint has been declared inadmissible in that he lacked “victim” status. 

37.  On the other hand, it follows, mutatis mutandis, from the arguments 

submitted in relation to the question of “victim” status that the relevant 

authorities’ decisions upholding the complaints may be regarded as 

“interference” with the exercise of the applicant’s freedom of expression. 

2.  Whether the interference was justified 

38.  Such interference will breach Article 10 unless it satisfies the 

requirements of the second paragraph of that Article. It thus remains to be 

determined whether the interference was “prescribed by law”, pursued one 

or more legitimate aims under that paragraph and was “necessary in a 

democratic society” to achieve them. 

(a)  “Prescribed by law” 

39.  The Government pointed out that the activities of the Complaints 

Authority were based on Article 93 of the Federal Constitution and 

sections 58 et seq. of the Federal Radio and Television Act (see 

paragraphs 18 and 20 above). 

40.  The Court observes that the applicant did not really dispute that the 

interference with the exercise of his freedom of expression had been based 

on a law in the strict sense, in particular on sections 4 and 58 et seq. of the 

Federal Radio and Television Act (see paragraphs 19 and 20 above). It sees 

no reason to conclude otherwise. 

(b)  Legitimate aim 

41.  The Government further maintained that the Complaints Authority’s 

criticisms of the Swiss Radio and Television Company had indisputably 

pursued a legitimate aim for the purposes of Article 10 § 2 of the 

Convention since they had been intended to protect the right of viewers to 

receive objective and transparent information. The measure had therefore 

been justified by “the protection of ... the rights of others” within the 

meaning of that provision. 



 MONNAT v. SWITZERLAND JUDGMENT 15 

42.  The Court shares that view, which, moreover, is clearly apparent 

from the Federal Court’s judgment of 21 November 2000 (point 8 (c)). 

(c)  “Necessary in a democratic society” 

(i)  The parties’ submissions 

(α)  The applicant 

43.  The applicant did not share the Government’s view that a television 

programme in today’s pluralistic audiovisual climate had a special impact 

that the print media could not be said to have. 

44.  He therefore disputed the Government’s allegation that, in watching 

his programme, viewers were exposed to a single point of view. Even 

supposing that that had been the case, he argued that placing restrictions on 

historical debate was highly problematic, especially where the subject under 

discussion was Switzerland’s role during one of the major events of the 

history of humanity. 

45.  The applicant pointed out that the programme to which the 

Government had alluded, entitled “Nazi gold and Jewish money” 

(“Nazigold und Judengeld”), had been broadcast on 3 July 1997, after the 

programme he had made but well before the Complaints Authority’s 

decision of 27 August 1999 in the present case. He inferred from this that 

while debate on Switzerland’s role had been permitted before the measures 

had been taken against him, that was no longer the case. It also followed, in 

his submission, that it was dangerous for anyone working for Swiss 

television to express a view on the subject, since that would entail 

considerable occupational risk. 

46.  The applicant also submitted that subjecting a programme, which 

posed no threat to national security, did not undermine the protection of the 

personal rights of others, did not entail a criminal offence and did not breach 

the legislation on unfair competition, to particular scrutiny in order to ensure 

its “objectivity” was tantamount to rendering Article 10 § 2 devoid of 

purpose and imposing a legal requirement to toe the government line on a 

television broadcaster which necessarily had a monopoly on the provision 

of information at national level. 

47.  Relying on the judgment in Jersild v. Denmark (23 September 1994, 

Series A no. 298), the applicant contended, firstly, that it was wrong to 

maintain that the programme “Switzerland’s lost honour” had been 

produced and presented in such a way as to give viewers the impression that 

it reflected the “sole historical truth” (citing the Federal Court’s judgment, 

point 7 (a)). In his submission, Article 10 precluded the imposition of 

sanctions based on an alleged duty for journalists, when presenting facts or 

opinions, to stress that the viewpoint shown was not their own, was not 

universally shared or was not the only possible one. 



16 MONNAT v. SWITZERLAND JUDGMENT 

48.  Having regard to the foregoing, the applicant concluded that the 

upholding of the complaints by the domestic authorities had not been 

necessary in a democratic society for the purposes of Article 10 § 2. 

(β)  The Government 

49.  The Government disputed the arguments put forward by the 

applicant. They took the view that the supervision of radio and television 

programmes remained essential in several respects. Firstly, it was justified 

by the concern to protect the public from inappropriate influences, an aspect 

of particular importance in a direct democracy. Television had a stronger 

influence on opinion than other media. On that account special rules, 

distinct from those applicable to the print media, were necessary. 

Supervision of the content of programmes was also justified, in the 

Government’s submission, by the fact that the Swiss Radio and Television 

Company enjoyed a special status since it was the sole licence-holder for 

public service television. As such, special rights and obligations were 

conferred on it, such as the entitlement to nearly all the proceeds from the 

radio and television licence fee. It was only natural that the manner in which 

it performed its function for the benefit of the public at large should be 

subject to scrutiny. 

50.  The Government further emphasised that the possibility of repeating 

the programme, even on one of the Swiss Radio and Television Company’s 

channels, could not be excluded outright provided that it was accompanied 

by an appropriate introduction making clear that it sought to convey a 

particular argument. 

51.  With regard to the applicant’s allegation that the administrative 

measures taken in the instant case had effectively made the free circulation 

of opinions and information on a particular topic impossible, the 

Government observed that the requirement to portray events accurately in 

accordance with section 4 of the Federal Radio and Television Act (see 

paragraph 19 above) did not in any way preclude the expression of political 

or historical opinions on a given subject. The only condition laid down in 

Swiss law was that opinions of this kind should be identified as such. 

52.  The fact that supervision of programmes did not hinder the free 

circulation of ideas was clearly illustrated, in the Government’s submission, 

by the example of the report on “Nazi gold and Jewish money”, broadcast 

on 3 July 1997 by the German-speaking Swiss television channel SF-DRS, 

which was part of the Swiss Radio and Television Company. The report had 

given rise to a large number of complaints to the Complaints Authority, but 

they had all been dismissed on the ground that the report had been presented 

in such a way as to make clear to viewers that it was conveying a particular 

message. 

53.  Lastly, the Government argued that the frequent references in the 

applicant’s memorial to the Court’s findings in Jersild (cited above) were 



 MONNAT v. SWITZERLAND JUDGMENT 17 

irrelevant since, firstly, the applicant had not been the subject of criminal 

proceedings and, secondly, the programme in issue lacked transparency and 

did not indicate that it was presenting the applicant’s own views and not an 

objective historical truth. 

54.  In conclusion, the Government submitted that the measures taken by 

the relevant authorities had been necessary in a democratic society within 

the meaning of Article 10 § 2 of the Convention. 

(ii)  The Court’s assessment 

(α)  Principles established by the Court 

55.  The main issue to be determined is whether the interference was 

“necessary in a democratic society”. The fundamental principles relating to 

this issue are well established in the Court’s case-law and have been 

summarised as follows (see, for example, Hertel v. Switzerland, 25 August 

1998, § 46, Reports of Judgments and Decisions 1998-VI; Jersild, cited 

above, § 31; and Steel and Morris v. the United Kingdom, no. 68416/01, 

§ 87, ECHR 2005-II): 

“(i)  Freedom of expression constitutes one of the essential foundations of a 

democratic society and one of the basic conditions for its progress and for each 

individual’s self-fulfilment. Subject to paragraph 2 of Article 10, it is applicable not 

only to ‘information’ or ‘ideas’ that are favourably received or regarded as inoffensive 

or as a matter of indifference, but also to those that offend, shock or disturb. Such are 

the demands of pluralism, tolerance and broadmindedness without which there is no 

‘democratic society’. As set forth in Article 10, this freedom is subject to exceptions, 

which ... must, however, be construed strictly, and the need for any restrictions must 

be established convincingly ... 

(ii)  The adjective ‘necessary’, within the meaning of Article 10 § 2, implies the 

existence of a ‘pressing social need’. The Contracting States have a certain margin of 

appreciation in assessing whether such a need exists, but it goes hand in hand with 

European supervision, embracing both the legislation and the decisions applying it, 

even those given by an independent court. The Court is therefore empowered to give 

the final ruling on whether a ‘restriction’ is reconcilable with freedom of expression 

as protected by Article 10. 

(iii)  The Court’s task, in exercising its supervisory jurisdiction, is not to take the 

place of the competent national authorities but rather to review under Article 10 the 

decisions they delivered pursuant to their power of appreciation. This does not mean 

that the supervision is limited to ascertaining whether the respondent State exercised 

its discretion reasonably, carefully and in good faith; what the Court has to do is to 

look at the interference complained of in the light of the case as a whole and 

determine whether it was ‘proportionate to the legitimate aim pursued’ and whether 

the reasons adduced by the national authorities to justify it are ‘relevant and 

sufficient’ ... In doing so, the Court has to satisfy itself that the national authorities 

applied standards which were in conformity with the principles embodied in 

Article 10 and, moreover, that they relied on an acceptable assessment of the relevant 

facts ...” 



18 MONNAT v. SWITZERLAND JUDGMENT 

(β)  Application of the above principles in the present case 

The public interest inherent in the television programme 

56.  In the present case, complaints were filed by citizens against the 

applicant, who had produced a historical report shown on a national 

television channel as part of a current affairs programme. As a result, the 

channel was obliged to take measures to redress the breach of broadcasting 

regulations. The decision to uphold the viewers’ complaints was justified by 

the relevant authorities on the ground that the method used in the report, 

namely politically committed journalism, had not been identified as such. 

The applicant should have informed viewers, according to the Complaints 

Authority and the Federal Court, that the report was not presenting an 

indisputable truth but rather one possible interpretation of relations between 

Switzerland and Germany. 

57.  The Court reiterates that it is an integral part of freedom of 

expression to seek historical truth, but considers that it is not called upon to 

settle the issue of the role actually played by Switzerland in the Second 

World War, which is part of an ongoing debate among historians (see, 

mutatis mutandis, Chauvy and Others v. France, no. 64915/01, § 69, ECHR 

2004-VI, and Lehideux and Isorni v. France, 23 September 1998, § 47, 

Reports 1998-VII). Instead, its task is to consider whether in the instant case 

the measures taken were proportionate to the aim pursued. To that end, it is 

required to weigh the need to protect the right of viewers to receive 

objective and transparent information against the applicant’s freedom of 

expression (see, mutatis mutandis, Vérités Santé Pratique Sarl v. France 

(dec.), no. 74766/01, 1 December 2005). 

58.  The Court would also point out that there is little scope under 

Article 10 § 2 of the Convention for restrictions on political speech or on 

debate of questions of public interest (see Wingrove v. the United Kingdom, 

25 November 1996, § 58, Reports 1996-V; Lingens v. Austria, 8 July 1986, 

§ 42, Series A no. 103; Castells v. Spain, 23 April 1992, § 43, Series A 

no. 236; and Thorgeir Thorgeirson v. Iceland, 25 June 1992, § 63, Series A 

no. 239). The most careful scrutiny on the part of the Court is called for 

when, as in the present case, the measures taken or sanctions imposed by the 

national authorities are capable of discouraging the participation of the 

media in debates over matters of legitimate public concern (see Bladet 

Tromsø and Stensaas v. Norway [GC], no. 21980/93, § 64, ECHR 1999-III, 

and Jersild, cited above, § 35). 

That being so, the Court notes that the present case is to be seen in the 

context of a public debate on Switzerland’s role during the Second World 

War. Accordingly, as the Federal Court also found, the programme in issue 

undoubtedly raised a matter of extremely serious public concern and the 

broadcasting of information about it forms an integral part of the task 



 MONNAT v. SWITZERLAND JUDGMENT 19 

assigned to the media in a democratic society (see, mutatis mutandis, Radio 

France and Others v. France, no. 53984/00, § 34, ECHR 2004-II). 

59.  The Court further reiterates that in exercising its supervisory 

jurisdiction, it must look at the impugned interference in the light of the 

case as a whole, including the content of the remarks held against the 

applicant and the context in which he made them (see Lingens, cited above, 

§ 40, and Chauvy and Others, cited above, § 70). Accordingly, it 

emphasises that the programme in issue was broadcast as part of a public 

debate on a subject that had received much coverage in the Swiss media and 

had deeply divided public opinion in the country. Discussions on the 

position adopted by those in authority during the Second World War, as the 

Federal Court itself noted (in point 5 (b) of its judgment), were particularly 

heated at the time when the applicant’s programme was broadcast in early 

1997, especially because of the matter of unclaimed funds. 

60.  It should also be borne in mind that the limits of acceptable criticism 

are wider for politicians and civil servants acting in an official capacity than 

for private individuals (see Oberschlick v. Austria (no. 2), 1 July 1997, § 29, 

Reports 1997-IV, and Janowski v. Poland [GC], no. 25716/94, § 33, ECHR 

1999-I). In the instant case the criticism expressed in the programme in 

issue was not directed at the Swiss people and their attitude during the 

Second World War but at the country’s leaders during that period. The 

Swiss courts therefore had a narrower margin of appreciation in the matter. 

61.  In view of the foregoing and of what was at stake, namely freedom 

of expression in the context of a television programme raising a matter of 

major public concern, the Swiss authorities had only a limited margin of 

appreciation in determining whether there was a “pressing social need” to 

take the measures in question against the applicant. Consequently, the Court 

will examine in scrupulous detail whether those measures were 

proportionate to the legitimate aim pursued under Article 10 § 2 (see Radio 

France and Others, cited above, § 34). 

The authorities’ interest in taking action against the programme 

62.  It must be noted at the outset that no complaints by any of the 

persons referred to in the programme in issue or their descendants appear to 

have been lodged with the Swiss courts on the basis of alleged breaches of 

their right to protection of their personality or reputation, as appropriate. 

Nor have the Government argued that the applicant’s allegations were likely 

to undermine Switzerland’s security or the foundations of the rule of law or 

democracy. In addition, there was no question of disclosure of information 

received in confidence within the meaning of Article 10 § 2. In short, the 

Complaints Authority did not actually criticise the content of the report in 

issue (see the Federal Court’s judgment, points 6 (b) and 7 (c)). 

63.  In the Court’s view, the fact that a number of viewers who had been 

displeased or surprised by the programme filed complaints after the report 



20 MONNAT v. SWITZERLAND JUDGMENT 

had been broadcast does not in itself constitute a sufficient reason to justify 

taking action. It reiterates in this connection that freedom of expression is 

applicable not only to “information” or “ideas” that are favourably received 

or regarded as inoffensive or as a matter of indifference, but also to those 

that offend, shock or disturb; such are the demands of that pluralism, 

tolerance and broadmindedness without which there is no “democratic 

society” (see Lehideux and Isorni, cited above, § 55, and Murphy v. Ireland, 

no. 44179/98, § 72, ECHR 2003-IX). This also applies, as in the present 

case, to historical debate, “in a sphere in which it is unlikely that any 

certainty exists” (see, mutatis mutandis, Hertel, cited above, § 50, and 

Vérités Santé Pratique Sarl, cited above) and in which the dispute is still 

ongoing (see Lehideux and Isorni, cited above, § 55). 

64.  The Court further notes that the historical events discussed in the 

programme in issue had occurred more than fifty years previously. Even 

though remarks such as those by the applicant are always likely to reopen 

the controversy among the public, the lapse of time makes it inappropriate 

to deal with such remarks, fifty years on, with the same severity as ten or 

twenty years before. That forms part of the efforts that every country must 

make to debate its own history openly and dispassionately (ibid.; see also, 

mutatis mutandis, Editions Plon v. France, no. 58148/00, § 53, ECHR 

2004-IV, in which the Court reiterated the principle that the passage of time 

must be taken into account in assessing whether a measure such as banning 

a book is compatible with freedom of expression). 

Journalists’ “duties and responsibilities” 

65.  The main reason the complaints were upheld by the Complaints 

Authority and the Federal Court was that the report did not give a 

sufficiently clear indication of the “subjective” nature of its content. In this 

connection, the Court reiterates that people exercising freedom of 

expression, including journalists, take on “duties and responsibilities”, the 

scope of which depends on their situation and the technical means they use 

(see, mutatis mutandis, Handyside v. the United Kingdom, 7 December 

1976, § 49 in fine, Series A no. 24), perhaps all the more so, as here, in the 

case of public service television broadcasting. 

66.  Accordingly, while recognising the vital role played by the media in 

a democratic society, the Court considers that it must be borne in mind that 

journalists cannot, in principle, be released from their duty to obey the 

ordinary criminal law on the basis that Article 10 affords them protection. 

Indeed, paragraph 2 of Article 10 defines the boundaries of the exercise of 

freedom of expression. This applies even with respect to press coverage of 

serious matters of legitimate concern (see Bladet Tromsø and Stensaas, 

cited above, § 65). 

67.  The Court thus reiterates that by reason of the “duties and 

responsibilities” inherent in the exercise of freedom of expression, the 



 MONNAT v. SWITZERLAND JUDGMENT 21 

safeguard afforded by Article 10 to journalists in relation to reporting on 

issues of general interest is subject to the proviso that they are acting in 

good faith and provide reliable and precise information in accordance with 

the ethics of journalism (see Fressoz and Roire v. France [GC], 

no. 29183/95, § 54, ECHR 1999-I). 

68.  Where the “duties and responsibilities” of journalists are concerned, 

the potential impact of the medium of expression involved is an important 

factor in assessing the proportionality of the interference. In this context, the 

Court has acknowledged that account must be taken of the fact that the 

audiovisual media have a more immediate and powerful effect than the print 

media (see Jersild, cited above, § 31; Murphy, cited above, § 69; and Radio 

France and Others, cited above, § 39). Accordingly, the domestic 

authorities in principle have a broader margin of appreciation where a 

television report is concerned, as in the present case. 

Nevertheless, the Court considers it essential to point out that Temps 

présent is a current affairs programme with a serious reputation. It therefore 

doubts whether the maker of the programme, a journalist who is reasonably 

well known in the French-speaking part of Switzerland, could really have 

been required to make it any clearer that the programme reflected his own 

“subjective” views and not the “sole historical truth” – which, in any event, 

does not exist in relation to historical debate, as the Federal Court also 

observed (see point 7 (a) and (c) of its judgment). It cannot therefore be 

argued that the applicant, whose report was indisputably based on historical 

research, failed to discharge his duty to act in good faith (see, mutatis 

mutandis, Radio France and Others, cited above, § 37 in fine). 

69.  Having regard to the foregoing, the Court is not satisfied that the 

grounds given by the Federal Court were “relevant and sufficient”, even 

with regard to information imparted in a report broadcast on a State-owned 

television channel, to justify upholding the complaints about the programme 

“Switzerland’s lost honour”. 

Proportionality of the interference 

70.  The Court reiterates that the nature and severity of the penalties 

imposed are also factors to be taken into account when assessing the 

“proportionality” of the interference in issue (see, for example, Chauvy and 

Others, cited above, § 78). 

It observes that in the instant case the decisions by the relevant 

authorities to uphold the viewers’ complaints did not, strictly speaking, 

prevent the applicant from expressing himself, since they were taken after 

the report “Switzerland’s lost honour” had been broadcast (see, by contrast, 

Observer and Guardian v. the United Kingdom, 26 November 1991, § 60, 

Series A no. 216). The decisions in question nevertheless amounted to a 

form of censorship tending to discourage him from making criticisms of that 

kind again in future (for a similar finding, see Cumpănă and Mazăre v. 



22 MONNAT v. SWITZERLAND JUDGMENT 

Romania [GC], no. 33348/96, § 114, ECHR 2004-XI). In the context of 

debate on a matter of major public concern, such a sanction may well deter 

journalists from contributing to public discussion of issues affecting the life 

of the community. By the same token, it is liable to hamper the media in 

performing their task as a purveyor of information and public watchdog 

(see, mutatis mutandis, Barthold v. Germany, 25 March 1985, § 58, 

Series A no. 90, and Lingens, cited above, § 44). 

Moreover, the censorship was subsequently given practical effect when 

the competent Geneva bailiff issued the official report placing the broadcast 

“under a legal embargo”, thereby formally prohibiting the sale of the 

product in question. 

Conclusion 

71.  In the light of the circumstances of the case as a whole, the Court 

considers that, having regard in particular to the interest of a democratic 

society in ensuring and maintaining freedom of expression, to the limited 

margin of appreciation regarding information of public concern, to the fact 

that the criticism in the instant case concerned the actions of senior 

government officials and politicians, and to the serious nature of the report 

in question and the research on which it was based, the Swiss authorities’ 

upholding of the complaints was not a measure that was reasonably 

proportionate to the legitimate aim pursued. 

There has therefore been a violation of Article 10 of the Convention. 

II.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 6 § 1 OF THE CONVENTION 

72.  The applicant alleged that he had not had a public hearing before the 

Swiss authorities, as required by Article 6 § 1 of the Convention, which 

provides, in so far as relevant: 

“In the determination of his civil rights and obligations or of any criminal charge 

against him, everyone is entitled to a ... public hearing ... by [a] ... tribunal ...” 

A.  The parties’ submissions 

73.  The Government first noted that the applicant had not exhausted 

domestic remedies in that he had not submitted any allegations concerning 

Article 6 of the Convention, even in substance, before the domestic 

authorities. He should, they argued, have used the remedies available in 

ordinary law, such as actions deriving from the right to protection of 

personality, from the Code of Obligations, from criminal law, or from 

legislation on unfair competition. 

74.  The Government further asserted that the application was 

inadmissible as Article 6 was not applicable to the instant case. In that 



 MONNAT v. SWITZERLAND JUDGMENT 23 

connection, they considered it relevant to point out that the Complaints 

Authority was limited to finding a breach of broadcasting regulations and 

had no power to impose sanctions. Accordingly, Article 6 was not 

applicable in its “criminal” aspect. 

75.  The applicant disputed the Government’s arguments. He pointed out 

that as the maker of the programme in issue he was the sole person entitled 

to disseminate his work, for example, via radio, television or other similar 

media. He further contended that the proceedings before the authorities had 

indeed concerned a right and that there had been a genuine dispute 

(“contestation”) within the meaning of the Court’s case-law, the outcome of 

which had been decisive for the right in question. Those conditions were 

indisputably satisfied since the dispute had solely concerned the lawful or 

unlawful use of the applicant’s work in the past, present and future. 

B.  The Court’s assessment 

76.  The Court does not consider that it is required to determine whether 

the guarantees deriving from Article 6 apply in the instant case, seeing that 

this complaint is to be declared inadmissible on other grounds. 

77.  It reiterates the principle that each complaint to be submitted to the 

Court must first have been made to the appropriate national courts, at least 

in substance, in accordance with the formal requirements of domestic law 

and within the prescribed time-limits (see Ankerl v. Switzerland, 23 October 

1996, § 34, Reports 1996-V). 

78.  It has to be noted that the applicant did not in any way raise the 

complaint under Article 6 § 1 of the Convention before the domestic 

authorities, even in substance. 

79.  It follows that this complaint must be rejected for failure to exhaust 

domestic remedies, pursuant to Article 35 §§ 1 and 4 of the Convention. 

III.  APPLICATION OF ARTICLE 41 OF THE CONVENTION 

80.  Article 41 of the Convention provides: 

“If the Court finds that there has been a violation of the Convention or the Protocols 

thereto, and if the internal law of the High Contracting Party concerned allows only 

partial reparation to be made, the Court shall, if necessary, afford just satisfaction to 

the injured party.” 

A.  Damage 

81.  The applicant did not seek an award for pecuniary damage. 

82.  In respect of non-pecuniary damage, he merely sought the lifting of 

the alleged ban on his programme. 



24 MONNAT v. SWITZERLAND JUDGMENT 

83.  The Government contended that in their observations of 7 March 

2005 they had provided sufficient evidence that no such ban existed. 

84.  The Court does not consider it necessary to ascertain the truth of the 

applicant’s allegation that the ban on the programme is still in place. It 

reiterates that, except where violations result from a systemic situation, a 

consideration that cannot apply in the instant case (see Broniowski v. 

Poland [GC], no. 31443/96, §§ 188-94, ECHR 2004-V), the respondent 

State remains free, subject to monitoring by the Committee of Ministers of 

the Council of Europe, to choose the means by which it will discharge its 

legal obligation under Article 46 of the Convention, provided that such 

means are compatible with the conclusions set out in the Court’s judgment 

(see Sejdovic v. Italy [GC], no. 56581/00, § 119, ECHR 2006-II). 

In other words, the Court cannot request the respondent State to lift the 

ban on the sale of the report in issue, assuming that it is still in place. 

Furthermore, the Court considers that the non-pecuniary damage sustained 

by the applicant as a result of the decisions upholding the complaints is 

sufficiently made good by the finding of a violation of Article 10 of the 

Convention. 

B.  Costs and expenses 

85.  The applicant sought 2,000 Swiss francs (CHF) for the costs 

incurred. He also made a claim in respect of seventy-four hours of work 

performed by his lawyer and twenty-seven hours of work by the lawyer’s 

staff. 

86.  The Government were persuaded that the applicant had not satisfied 

the requirement to submit itemised particulars of his claims, together with 

the relevant supporting documents. Accordingly, they argued, his claims 

should be dismissed out of hand on the basis of Rule 60 §§ 2 and 3 of the 

Rules of Court. In any event, the Government urged the Court not to award 

the opposing party a sum exceeding CHF 5,000 as reimbursement of costs 

and expenses. 

87.  The Court reiterates that where it finds a violation of the Convention 

it may award applicants the costs and expenses they have incurred before 

the national courts for the prevention or redress of the violation (see 

Zimmermann and Steiner v. Switzerland, 13 July 1983, § 36, Series A 

no. 66, and Hertel, cited above, § 63). It must also be shown that the costs 

were actually and necessarily incurred and that they are reasonable as to 

quantum (see Bottazzi v. Italy [GC], no. 34884/97, § 30, ECHR 1999-V, and 

Linnekogel v. Switzerland, no. 43874/98, § 49, 1 March 2005). 

88.  In the instant case, the Court considers that regard should be had to 

the fact that the applicant’s complaints were partly declared inadmissible 

(see Olsson v. Sweden (no. 2), 27 November 1992, § 113, Series A no. 250, 

and Linnekogel, cited above, § 50). 



 MONNAT v. SWITZERLAND JUDGMENT 25 

89.  In the light of the evidence before it and the criteria established in its 

case-law, the Court, ruling on an equitable basis, awards the applicant an 

aggregate sum of 3,500 euros. 

C.  Default interest 

90.  The Court considers it appropriate that the default interest should be 

based on the marginal lending rate of the European Central Bank, to which 

should be added three percentage points. 

FOR THESE REASONS, THE COURT UNANIMOUSLY 

1.  Declares the complaint under Article 10 admissible and the remainder of 

the application inadmissible; 

 

2.  Holds that there has been a violation of Article 10 of the Convention; 

 

3.  Holds that the finding of a violation constitutes in itself sufficient just 

satisfaction for the non-pecuniary damage sustained by the applicant; 

 

4.  Holds 

(a)  that the respondent State is to pay the applicant, within three months 

from the date on which the judgment becomes final in accordance with 

Article 44 § 2 of the Convention, EUR 3,500 (three thousand five 

hundred euros) in respect of costs and expenses, plus any tax that may 

be chargeable, to be converted into the national currency of the 

respondent State at the rate applicable at the date of settlement; 

(b)  that from the expiry of the above-mentioned three months until 

settlement simple interest shall be payable on the above amounts at a 

rate equal to the marginal lending rate of the European Central Bank 

during the default period plus three percentage points; 

 

5.  Dismisses the remainder of the applicant’s claim for just satisfaction. 

Done in French, and notified in writing on 21 September 2006, pursuant 

to Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court. 

 Vincent Berger Boštjan M. Zupančič 

 Registrar President 


